facebook
youtube

20 maja, grupa licząca 15 uczniów i 2 nauczycieli z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z Siemianic wyruszyła autokarem ze Słupska do Niemiec w celu rozpoczęcia projektu E-YOU.

Wyjazd ten miał poszerzyć wiedzę polityczną uczestników, wzmocnić ich świadomość europejską oraz praw obywateli Unii Europejskiej. W projekcie uczestniczyła także niemiecką grupa uczniów ze szkoły średniej w Heppenheim, z którą wspólnie rozwiązywano różne zagadki i zadania, a także brano udział w wielu warsztatach. Uczniowie doskonalili także swoje umiejętności w języku angielskim, który był głównym narzędziem komunikacji.
Po przyjeździe do Heppenheim – niemieckiego miasteczka, w którym rozpoczął się projekt, uczestnicy zapoznali się z nowym miejscem, a następnie brali udział w grze ‘City Rally’. Ponadto grupa dyskutowała na temat demokracji w Europie, Polsce i Niemczech, a także uczestniczyła w grze dotyczącej struktury wiodących instytucji oraz ich funkcji w UE.
Kolejnego dnia uczestnicy projektu przygotowywali pytania na spotkanie z Członkiem Euro Parlamentu, niemieckim Euro posłem Michaelem Gahlerem, który przybył na wywiad do swojego rodzinnego miasta Heppenheim. Spotkanie to pozwoliło na konfrontację poglądów młodych ludzi. Grupa uczestniczyła w żywej rozmowie z politykiem. Dyskutowano między innymi na temat najnowszej Dyrektywy UE dotyczącej Praw Autorskich.
Następnie uczestnicy wyruszyli do Brukseli pociągiem, osiągającym 300 km/h. Tego dnia odbyło się spotkanie z organizacją pozarządową non-profit EDRI, na którym wskazano drugą stronę wielkiej polityki, lobby wielkich korporacji, a także ważną rolę jaką pełnią organizacje czy stowarzyszenia typu EDRI.
W przededniu wyborów parlamentarnych uczestnicy odwiedzili Parlamentarium – muzeum Parlamentu Europejskiego, które pozwoliło poczuć się jak polityk. Wysłuchano prezentacji na temat struktury UE, miejsc zajmowanych przez dane ugrupowania polityczne i ich roli. Poza tym ważnym punktem tej wizyty była kilkugodzinna gra, pozwalająca uczniom na symulację bycia członkiem jednej z losowo wybranych grup politycznych Parlamentu. Uczniowie musieli przeprowadzić debatę na temat zagrożenia zatrucia wody oraz jej niedoboru. Praca w grupach była nieodzownym elementem tego wyzwania, a decyzje polegały na wielokrotnych negocjacjach.
Następny dzień był okazją do obserwowania wyborów bezpośrednio w Brukseli, uczestnictwa w tym wydarzeniu, wzmacniania poglądu na temat tworzenia wspólnej Europy -otwartej dla młodych ludzi.
W tym niezwykłym czasie młodzież z Polski i Niemiec bardzo się zżyła, ale najważniejszym efektem tego projektu jest poszerzenie świadomości przyszłych obywateli UE oraz większa ich troska o wspólną przyszłość.